Latviešiem ir sava, no aizmūžiem nākoša Dieva atskārsme, sava, ne no viena nepatapināta reliģija.
Dievturība ir latviešu tautas garamantās uzglabātais latviskās dzīvesziņas garīgais kodols — dievestība jeb latviskais ceļš pie Dieva. Valsts likumā ievēro, ka “dievturība kā Latvijā tradicionāla reliģija un to pārstāvošā Sadraudze jau ilgstoši pastāv Latvijā, tā ir uzticīga garīgajām un morālajām vērtībām, kopj latviešu valodu un tradīcijas, kā arī uztur tautas garīgo mantojumu.”
Dievziņa, kas dzimusi reizē ar pašu tautu, augusi un attīstījusies, nekad nav tikusi atmesta, nedz aizmirsta un joprojām ir dzīva latviešu tautas dvēselē. Dievturība neskatās svešu paraugu, nebīstas, ja trūkst citu tautu iemītu taku, bet meklē veidu tām tieksmēm uz patieso, labo un daiļo, kas ir Dieva ieliktas pašu tautas dvēseles dziļumos.
Dievs, Māra un Laima mijiedarbojas kā dvēseliskā, vieliskā un laika ritējuma jeb liktenīgā trijotne — Debesu tēvs, Zemes māte un sievišķā Saule. Vēlāk tām pakārtotas citas dievības, ko katru godina tai veltītā daudzinājumā jeb svētdarbībā. Cilvēkam mirstot, iznīcīgais augums atgriežas pie Māras, mūžīgā dvēsele — pie Dieva, bet viņa patība pēcteču apziņā turpinās kā velis, ko pāri paaudzēm cauri mūžiem tie godina kā saikni ar saviem senčiem un Dievu.
Tikumi. Dievturu ieskatā cilvēks ir iedzimti labestīgs un rīcības atbilstību noteic goda un kauna pretmetu pāris. Aizliegumu vietā dievturi iedrošina — esi labs, gudrs, darbīgs, daiļš, līksms, mīļš, saderīgs, devīgs, taisnīgs un dievbijīgs!
Latvju raksti. Krietni pirms alfabēta ieviešanas mūsu zemē lietotas zīmes, ar ko izrakstīti goda tērpi, klintis un citi priekšmeti. Daļai no zīmēm piemīt īpaša nozīme un laika gaitā piešķirti skaidrojumi. Krustu krusts ir dievturības svētzīme. Tā atspoguļo Pasaules auduma audus un velkus, no kuriem iznirst citas latvju rakstu zīmes.
Latvju Dainās un citās mūsu tautas garamantās Dievs ir viens. Vienlaikus kā viņa savdabīgas izpausmes izšķiramas vairākas dievības — teiksmu tēli. Dievturu daudzinājumos neiztrūkstoši godinām Dievu, Māru un Laimu.
Dieva dēli:
Laimas izpausmes:
Māras izpausmes (20+) dabā — Bangu māte, Ceļa māte, Govju māte, Jūras māte, Krūmu māte, Lauku māte, Linu māte, Lopu māte, Meža māte, Miglas māte, Rauga māte, Rijas māte, Rudzu māte, Sniega māte, Ūdens māte, Uguns māte, Upes māte, Vēja māte, Zemes māte, Ziedu māte; (9+) sadzīvē — Asins māte, Dzelžu māte, Dzīslu māte, Dzīvības māte, Gausa māte, Kaulu māte, Miega māte, Naudas māte, Vēdera māte; un (11+) dzīvībai kaitējoši — Krampju māte, Kapu māte, Kara māte, Mēra māte, Mūža māte, Naktes māte, Rūšu māte, Skauģa māte, Smilšu māte, Velna māte jeb Joda māte, Veļu māte.
Pirmā dievturu svētvieta Latvijā (¹1930). Par Dzintaru svētnīcu godātais Dievturu nams “Dzintari” ar pils modeli Talsos ir Valsts nozīmes kultūras piemineklis, ko izrotājis latviešu akvareļglezniecības skolas pamatlicējs Kārlis Sūniņš. To veido priekštelpa, ko rotājusi Lauka māte un Meža māte pie ieejas durvīm, plašākā — vidus telpa ar Pērkonu, Debesu kalnu un vilnas priekškaru, un ziedokļa telpa aiz tā. Ziedokli ieskauj kalniņā sēdoša Laima (Prieka Laime) un Māra (Bēdu Laime) no miglas vāliem, bet vidū aiz Dieva durvīm pavērās svētglezna ar Dievu (Laidēju) Debesu kalnā, uz ko tiecas sudraba stīgas no lūdzēju krūtīm, eglītēm un debess spīdekļiem. Otrpus svētnīcas telpai, ar skatu uz kādreizējo Pērkona tēva koka tēlu dārza pusē ēdamistabas kā Pasaku istabas sienas rotā Sprīdītis un Milzis, Bārenīte pie ābeles, garā pupa un citu tautas teiku motīvu gleznojumi. Kādreizējais saimnieks Dzintarkalnu Tīcs.
Ārpuslatvijas dievturu svētvieta (¹1979) Grantā, Viskonsīnas pavalstī, ASV. Uz Grencionu Laimas atvēlētās zemes uzcelta svētnīca — Skandava. Galvenās ieejas zelmini rotā krustu krusts ar jumta āžiem kores galos, bet lieveni — latviski sauļotie stabi. Namā ir dižistaba, sānistaba ar piemiņas lietām, un virtuve. Dižistabas koka apdarē plašs latvju rakstu lietojums, divi izteiksmīgi griestu gaismekļi Saules zīmju veidolā, pie austrumu sienas ziedokli veido Medņu Veras darinātā sienassega — krustu krusta tīstoklis — un svečturis virs galda. Pārējās sienas rotā Kalmītes Jāņa u. c. gleznas, bērzu zaru krustu krusts uz kamīna, bet stūrī — Memeņu Arvīda darināts galds. Dievsētas svētbirzē iekopta brīvdabas svētvieta — Rāmava — ar ziedokli un Solījuma akmeni vadoņa ievešanai u. c. vajadzībām. Saimniecības ēkā ierīkota grāmatu krātuve, virtuve un naktsmītne. Veļu vakaros saviešu saikni ar Latviju nostiprina akmens no Gaiziņkalna. Kādreizējais saimnieks Grencionu Kārlis.
ECER atzīta starptautiskas nozīmes svētvieta (¹2001) Jelgavā. Svētnīcas ēka kā senču slietenis līdzinās gan Dieva dēla Jāņa, gan budēļa cepurei. Iekštelpu rotā četri gleznojumi ar Māru, griestos iekārts ķists un krustu krusts. Tur dzīvu uguns liesmu uztur deviņus mēnešus no iedegšanas ar Saules stariem Lieldienās līdz Ziemassvētkiem, kad ar to pārpelno bluķi, dodot auglību Jaunajam gadam. Svētnīcai līdzās ir Latviskās dzīvesziņas skolas namiņš, Senču akmeņi un Būriņu mežs, kurā izsenis iekopts “Dieva dārzs”. Saimnieks Andris Žukovskis un arhitekte Anita Rauda-Žukovska.
ECER atzīta starptautiskas nozīmes svētvieta (¹2017) Aizkraukles novada Klintaines pagastā pie Vîna (Dieva) kalna. Dievsētas Senču akmens smailē atveidots Zvidzes kaula plāksnītes zīmējums. Saules vārti dienvidos ir robeža uz pārpasaulīgo, stabu galu rotājumi ar Sauli debesīs veido trejādas saules. Svētnīcas ēka ar sauļotajiem stabiem balstīta latviešu rijas un klēts veidolā, starp ķistu un puzuri tās vidū ir uguns ziedoklis. Apjumībās ierasti norisinās Saviešu uzņemšana. Saimnieks Čākuru Dagnis, dizaineri Celmu Valdis un Broku Andrejs un arhitekts Ainars Markvarts.
Dievturu svētnīca Rīgā var tapt iekopta kopīgiem spēkiem, pateicoties Jūsu atbalstam. Ir apzinātas vairākas iespējamās vietas svētnīcas iekopšanai Vecpilsētā vai Centrā (viena no tām redzama attēlā). Noderēs visa veida atbalsts, tāpat kā tas bijis līdz šim tapušo dievturu svētnīcu izveidē, saviešiem un labvēļiem ieguldot savu brīvprātīgo darbu un pieejamos līdzekļus.
Ja Jūsu rīcībā ir pieejams atbalsts, īpašumi un cita veida līdzekļi, ko vēlaties atvēlēt Latvijas Dievturu sadraudzei, lai sekmētu Rīgas svētnīcas izveidi un nolīdzinātu latvisko ceļu pie Dieva mūsu galvaspilsētā, priecāsimies par to uzzināt saziņā ar valdi.
Latviešiem izsenis svētvietas bijušas dabā — tēva māju aparās, pie zināmiem kokiem, akmeņiem, alām, avotiem un citviet, kur ziedotas ļaužu sarūpētas veltes. Piedzimstot meitai iestādītā liepa un dēlam iestādītais ozols arī pēc viņu aiziešanas veļu gaitās paliek par piemiņu, uzturot pēcteču paaudžu saikni ar senčiem. Ja atsevišķs koks var kļūt par īpašu piemiņas vietu, tad svētbirze — par svētnīcu. Tādējādi gan koku, gan mežu aizsardzība latviešiem joprojām ir svarīga un dabiska. Tomēr, kā citviet pasaulē, tā arī pie mums laika gaitā radusies nepieciešamība svētnīcas pilnveidot tā, lai tajās varētu arī patverties no skarbiem laika apstākļiem.
Dievturu svētnīca balstās latviešu tautas būvniecībā, slieteņa, rijas, klēts un citu lauku sētas celtņu veidolā, kam raksturīgi jumta zirgi, sauļotie stabi un latvju raksti, kā arī koka, laukakmens, salmu, lina, vilnas un citu dabisku izejvielu lietojums. Tās uzbūvē ievēro gan dabas klātbūtni, gan saistību ar Sauli, Debesīm un Zemi, gan virzienu pret noteiktām debespusēm.
Dievturu mājokļa iekārtā svētvietu ierasti veido zīmīgi novietotas Latvju Dainas, uzklāts Veļu galdiņš ar tautisku galda svečturi vai svečturu pāri kā ziedoklis, krustu krusts un citas latvju rakstu zīmes kā svētoli, un griestos iekārti puzuri vai ķists.
Senču mantojums (10000 p.m.ē. – ¹1873).
Senču paaudzes kopīgo devumu mūsu zemē uzkrājušas, bagātinājušas un turpinājušas laikmetīgi pilnveidot. Spītējot reliģiskai vajāšanai, “raganu” prāvām un baznīcas sodu bardzībai, joprojām ļaudis nepagurst sarūpēt senčiem pienācīgu veļu mielastu, ko apliecina Veļu galdiņš. Par “Dieva kokli” godātais stīgskanis Baltijas jūras austrumkrastā sastopams jau tūkstoš gadu; arī šodien latvieši kokles skandina dievturu daudzinājumos un citās dvēseliskas vajadzības reizēs.
Garamantu pēctecība (¹1873 – ¹1925).
Mezglu raksti dziesmu kamolos ir pavisam taustāma, mūsu tautas izsenis piekopta rakstības sistēma. Pirmatnēji svētnieku kārtas uzturētā gudrība, stratēģiski izkliedēta tautā, sekularizējas. Gadsimtiem ilgušās kolonizācijas apstākļos, latviešu dzimtās saimnieku izkoptā savrupā priesterībā, tā saglabājās Latvju Dainās un citās garamantās, lai vēlāk — līdz ar Nacionālo Atmodu — tiktu atkal sakopota mūsdienu turpinājumā, ko pasaulē pazīst ar dievturības vārdu (¹1925).
Uzplaukums (¹1925 – ¹1940).
Garamantu izpēte mijas ar dievturu daudzinājumiem un godiem, reģistrētās draudzes apvienojas Latvijas Dievturu sadraudzē (¹1929). Top Dzintaru svētnīca Talsos. 30. gados dievturības popularitāte gan izglītoto aprindu, gan jauniešu vidū turpina augt, dievturu sarīkojumos pulcējot simtiem apmeklētāju.
Pretstāve nebrīvē un trimdā (¹1940 – ¹1989).
Komunistu nonāvētie 24 dievturi joprojām dus nezināmā vietā. Taču izturību sekmē apziņa, ka latviešiem ir sava, no aizmūžiem nākoša Dieva atskārsme, sava, ne no viena nepatapināta reliģija. Dievturu rotkaļu devums paver iespēju Nameja gredzenu iegūt katram latvietim pasaulē. Top Dievsēta. Dievturi sekmē neatkarības atjaunošanu un arī okupētajā Latvijā, dievturību uzturot pagrīdē, saikne starp 40. un 88. gadu nebija pārtrūkusi.
Turpinot iesākto ceļu latviskās Latvijas labad (¹1990 –).
Mūsdienās iznāk Latviešu tautas dzīvesziņa, Latvju raksts un zīmes un citas dievturu grāmatas. Dievturu teoloģisko izglītību īsteno Latviskās dzīvesziņas skola. Gadskārta un godi tiek svinēti dievturu Svētes svētnīcā Jelgavā un Lokstenes svētnīcā uz Daugavas salas pie Pļaviņām. Tīmeklī pieejamā Dievturu vārdnīca atzinīgi novērtēta Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācijas gada balvā. Latvija uz pieciem gadiem kļuvusi par Eiropas Etnisko reliģiju kongresa prezidētājvalsti. Lai nostiprinātu līdztiesību savā cilmes zemē, pieņemts Latvijas Dievturu sadraudzes likums.
Latvijas Dievturu sadraudze (¹1929) ir vienīgā reģistrētā reliģiskā savienība, kas Latvijas Republikā pārstāv tradicionālo etnisko reliģiju — dievturību. Tajā ietilpst gan pirmatnēji par draudzēm dēvētās saimes un puduri, gan atsevišķi dievturi. Sadraudzi reliģiski vada dižvadonis, kura pārziņā ir Vecajo padome. Sadraudzi administratīvi vada valdes vadītājs, kura pārziņā ir valde, kas rīko ikdienas darbu. Dievturu teoloģisko izglītību īsteno Latviskās dzīvesziņas skola. Sadraudzes grāmatu krātuvē mācēni un citi lasītāji pēta saviešiem saistošus rakstu darbus.
Sadraudze ir Baltu krivules un Eiropas Etnisko reliģiju kongresa dalīborganizācija, kā arī sadarbojas ar Latvju dievturu sadraudzi (ASV) un citu etnisko reliģiju pārstāvjiem un domubiedriem.
Krustabas ir bērna uzņemšana dzimtā. Kūmas dod pādei vārdu, kļūdami par tās aizgādņiem. Pādes dīdīšanā katrs savā veidā bērnu apdāvina un vēl dzīvē sekmes. Ar viņu kā patstāvīgu dzimtas locekli sāk rēķināties pēc atšķirībām, kad nošķir no mātes krūts un pirmoreiz auj kājas.
Ievedības ir savieša uzņemšana dievturu saimē, ko nostiprina saderības solījums pārējo saimes liecinieku klātbūtnē. Garīgā brieduma apliecinājums ir kā iniciācija pieaugušo kārtā.
Es iesāku garu ceļu, Nāc, Dieviņ, līdz ar mani. Ja nenāc pats, Dieviņ, Dod man savu zobentiņ’.
Vedības ir sievas uzņemšana vīra dzimtā. Līdzināšanā, jaunajam pārim liekot kājas uz Derību akmens, savienojas divas dzimtas, savukārt mārtošanā līgava tiek iecelta jaunās saimnieces godā, nocelto meitas vainagu nomainot pret sievas galvas autu.
Bedības ir pēdējais dzīves gods, dodoties veļu gaitās. Pēdu izmīšanā, svinīgumam mijoties ar prieku par mūža veikumu, kopīgi izstaigā aizgājēja atstātās pēdas, lai mirušais nevietā neatrod ceļu atpakaļ un, lai palicējus, mērojot tās pašas takas un atminoties, nenomāc sēras.
Dzimtas labklājība nav iedomājama bez piederīgo savstarpēja atbalsta, tālab mūža godu svinēšana kā reliģisks, tā sabiedriski tiesisks motīvs, mudina stiprināt dzimtas saites un kopt tikumu, pauž rūpes un atbildību. Cienījamākos dzimtas ļaudis aicina sevišķu uzdevumu izpildei godu norisē, turklāt aicinājumu uzskata par pienākumu un pagodinājumu vienlaikus.
Katru no latviskās gadskārtas astoņiem laikiem vainago svētki. Atbilstošie svinību sākuma laiki aplūkojami vietnes sadaļā Laikskaite.
Sala laiku noslēdz Meteņi: Budēlis ar steberi un pātagu un Pelnu āzis ar pelnu kuli auglības mudināšanai. Sērsnu laiku noslēdz Lieldienas: rosmei pūpolzaru pēriens, šūpoles, olu krāsošana, ripināšana un kaujas. Sulu laiku noslēdz Ūsiņi (vīru norises): melnās olas ziedojums un pantāgs gaismai un dabas plaukumam. Sējas laiku noslēdz Jāņi: līgotnes, pūdele jeb jāņuguns un pērno vainagu ziedojums auglības pilnbriedam. Siena laiku noslēdz Māras (sievu norises): rudzu maize par godu pirmajai ražai. Miežu laiku noslēdz Apjumības jeb Rudenāji: sakopojot dabā un garā nobriedušo, notiek Saviešu uzņemšana. Veļu laiku noslēdz Mārtiņi: saimnieciskā gada noslēgumā viepļoti viņsaules tēli aprauga dzīvos, staigājot no mājas uz māju, par cienastu dod senču padomu un nes svētību. Ledus laiku noslēdz Ziemassvētki: tumsu un gaismu rotaļā iemieso vilks un kaza; Bluķa vakarā — gadumijā — Pasaules (Austras) koks iet bojā, lai atbrīvotu vietu sekojošajam un tā sadedzinātā bluķa pelni nestu auglību jaunajam gadam.
Pavasarī ierasti norisinās Latvijas Dievturu sadraudzes kopsapulce, vasarā — Latviskās dzīvesziņas skolas nometne, rudenī no Apjumībām līdz Mārtiņiem — Dievaines jeb Veļu laiks senču godināšanai, un ziemā no Mārtiņiem līdz Meteņiem — Viepļu laiks, lai gada tumšajā laikā, caur masku gājieniem iedziļinoties viņsaules būtībā, iekļautos gaismas un dabas ritā.
Svētrūpe ikdienā ir Dieva daudzinājums. “Ikviens lai ķeras pie savas dievturības atjaunošanas un izkopšanas, negaidīdams visu gatavu rokās ieliekam. Katrs pats lai ir celmlauzis šai jaunajā druvā, jo rīts tik agris un darba tik daudz!” (Brastiņu Ernests ¹1925) “Katrs latvietis par sevi var katrā laikā runāt ar savu Dievu, Laimu vai Māru. Katra vietiņa Latvijā tam var būt tā svētvieta, kur tas var piekopt, ja vēlas, arī ārējās svētdarbības.” (Brastiņu Ernests ¹1937)
Svētvietā pirms svētdarbības vīkšējs veic attīrīšanu un godina senčus. Ar uguns iedegšanu seko Dieva aicināšana, dižruna, lūgšana vai pateicība ar daiņojumu — parasti kokles pavadījumā — un ziedojums nodoma nostiprināšanai. Ziedojumam noder rudzu maize, avota ūdens, sāls, medus jeb medalus un pelēkie zirņi, kā arī dzīpari, dzintars un citas paša sarūpētas veltes atbilstoši dievībai un nolūkam. Pēc svētdarbības vīkšējs un citi klātesošie ieturas ar sarūpētā mielasta atlikumu un šķiras.
Dievam devu labu rītu, Dievam — labu vakariņu; Dieviņam pa prātam, Ka mēs viņu daudzinām.
Es Dieviņu pieminēju I rītā, vakarā; Še ceļos, še guļos Zem Dieviņa kājiņām.
Šorīt agri celdamās, Trīs vārdiņus vien sacīju: Dievs i' Laima, mīļā Māra, Nāc manimi palīgā!
Augstāk dzied cīrulīts Par visiem putniņiem; Augšāk Dieva padomiņš Par visiem ļautiņiem.
Lūdzu Dievu, lūdzu Laimu, Abus divus mīļi lūdzu: No Dieviņa veselību, No Laimiņas labu mūžu.
Paldies saku Dieviņam, Nu paēdu brokastiņu! Lai Dievs līdz rociņām Launadziņu nopelnīt.
Paldies saku Dieviņami, Tas darbiņš padarīts; Citu jaunu iesākdami, Lūgsim Dievu palīgā.
Dod, Dieviņi, dodamo, Es saņemšu ņemamo, Es saņemšu ņemamo Ar abām rociņām.
Ne sunīša es nespēru, Ne uguns pagalītes: I sunīts Dieva laists, I uguns pagalīte.
Zirgi zviedza, Velni brauca, Upīt' tecēj' čurkstēdama; Es stāvēju maliņā Zobiniņu rociņā.
Es sacirtu Velnam galvu Deviņos gabalos; Man nošķīda brūni svārki Ar tām Velna asinīm.
Mīļā Māra, mīļā Laime, Kur es viņus izmazgāšu? Ej, puisīti, tur mazgāt, Kur deviņas upes tek.
Mīļā Māra, mīļā Laime, Kur es viņus izžāvēšu? Ej, puisīti, tur žāvēt, Kur deviņas Saules spīd.
Mīļā Māra, mīļā Laime, Kur es viņus noglabāšu? Ej, puisīti, tur glabāt Aiz deviņām atslēgām.
Mīļā Māra, mīļā Laime, Kur es viņus novalkāšu? Ej, puisīti, kariņā, Tur tu viņus novalkāsi,
Tur tu viņus novalkāsi, Tālus ceļus staigādams, Tālus ceļus staigādams, Grūtus darbus strādādams.
Tumšs laukā, tumšs laukā, Kur bij ņemt ceļa draugu? Dievs bij' man ceļa draugs, Laima — ceļa rādītāja.
Ej, Laimiņa, tu pa priekšu, Es tavās pēdiņās; Nelaid mani to celiņu, Kur aizgāja ļauna diena.
Es iesāku garu ceļu, Nāc, Dieviņ, līdz ar man'; Ja nenāc pats Dieviņš, Dod jel savu zobentiņ'.
Ar tautieti saderēju, Vidū lauka stāvēdama; Nevar vairs kungi šķirt, Ne baltie brāleliņi. — Kas, māsiņi, rokas šķīra, Kas piedeva padomiņu? — Dieviņš mūsu rokas šķīra, Laima deva padomiņu.
Met, Dieviņ, zelta krustu Istabiņas dibinā; Kas nav ēdis, lai paēda, Kas nav dzēris, lai padzēra.
Paēduši, padzēruši, Pateicami Dieviņam! Dieva dota tā maizīte, Māras austs galdautiņš.
Paēduši, padzēruši, Pateiciet Dieviņam Par pieniņu, par sviestiņu, Par baltoi Saules maiz'.
Paēduši, padzēruši, Pateiciet Dieviņam; I Dievam pa prātam Kad mēs viņu daudzinām.
Lauziet skalus, pūtiet guni, Laidiet Dievu istabā! Dieviņš stāv aiz vārtiem Nosvīdušu kumeliņu.
Klusat jauni, klusat veci, Dievs ienāca istabā; Dievs ienāca istabā, Vaicā nama saimenieku. Tas bij' nama saimenieks, Kas sēd galda galiņā, Kas sēd galda galiņā Baltā linu krekliņā.
Visapkārt vasku sveces, Vidū klāts liepas galds: Dieviņš sveces dedzināja, Laimīt' galdu apklājuse.
Ar Dieviņu sanācām, Ar Dieviņu šķiramies, Ar Dieviņu lai palika Šī svētītā istabiņa.
Līdztekus vīkšēja pienākumiem darbojas kā dizainers un lektors. Pētījis Saules rotāšanās simboliku Latvju Dainās un latviskajā dievestībā.
Līdztekus vīkšēja pienākumiem darbojas kā dziedātājs.
Līdztekus vīkšēja pienākumiem darbojas kā tulks, gids un lektors. Pētījis latviešu dievturības un japāņu šintō senču godināšanas un dzīves godu rituālus, to sakrālo telpu un tekstus.
Līdztekus vīkšēja pienākumiem darbojas kā mūziķis un Sadraudzes grāmatu krātuves vadītājs.
Līdztekus vīkšējas pienākumiem darbojas kā mūzikas terapeite.
Līdztekus vīkšējas pienākumiem darbojas kā folkloras kopas vadītāja un skolotāja.
Līdztekus vīkšēju pienākumiem darbojas kā Svētes svētnīcas saimnieki.
Saskaņā ar Latvijas Dievturu sadraudzes Svētnieku nolikumu, Latvijas Dievturu sadraudzē svētdarbības vīkš vīkšēji un svētnieki, kas var būt abu dzimumu pārstāvji. Vīkšēja tālākizglītībā nākamā pakāpe ir svētnieks. Lai sasniegtu iesvētes pakāpi, savietis apliecina Latvijas Dievturu sadraudzes Svētnieku izglītības programmas apguvei atbilstošas prasmes un zināšanas. Svētnieku izglītības programmu un vērtēšanas nosacījumus apstiprina Latvijas Dievturu sadraudzes Vecajo padome. Tās izvirzīta Svētnieku vērtēšanas kopa veic tīkotāja pārbaudi. Iesvētes pakāpi apliecina ieraksts Sadraudzes reģistrā. Svētnieka pienākumos ietilpst vīkšt godus, gadskārtas svētkus, ievedības, iesvētes, daudzinājumus un citas svētdarbības, zintēt jeb veikt garīgo aprūpi, mācīt latvisko dzīvesziņu, kā arī pilnveidot profesionālās kompetences un iemaņas. Svētnieka iesvēte dod tiesības pildīt valsts deleģētos uzdevumus. Vecajo padome var pārskatīt vīkšēja un svētnieka tiesības, ja saņemti rakstiski iebildumi vai sūdzības par svētnieka darbību.
Tiem, kuriem jau ir vīkšēja pieredze ārpus Latvijas Dievturu sadraudzes vīkšēju un svētnieku loka, un radusies vēlme sasniegt iesvētes pakāpi, lai vīkštu svētdarbības Latvijas Dievturu sadraudzē un tās svētvietās, ir nepieciešams: 1) Latvijas Dievturu sadraudzei iesniegt (e-)parakstītu uzņemšanas pieteikuma veidlapu un Saviešu uzņemšanā saņemt Latvijas Dievturu sadraudzes izsniegtu Savieša apliecību, 2) apliecināt Latvijas Dievturu sadraudzes Svētnieku izglītības programmas apguvei atbilstošas prasmes un zināšanas, un pieredzi, un 3) vērsties Latvijas Dievturu sadraudzes Vecajo padomē, lūdzot piešķirt iesvētes pakāpi.
Dievturu kopdarbs. Breikšu Leonīda (¹1930:2; ¹1931:113) dzejolis “Himna” ar Norviļu Jāņa sacerēto mūziku pazīstams arī kā “Vakarjunda” un ierasti izpildīts ar vārdiem slīprakstā, otro pantu izlaižot. Ar šo dziesmu atklāts Brīvības piemineklis Rīgā (¹1935/11/18) un tā atskaņota katru dienu goda sardzes maiņā līdz okupācijai ¹1940. gadā.
Pieteikšanās posmā skolā jāiesniedz:
— pēdējā pusgadā uzņemta krāsaina pases fotogrāfija (45 x 35 mm);
— pase un atestāts par pēdējo iegūto izglītību (oriģināli skenēšanai);
— bankas izraksts par veiktu mācību maksas pārskaitījumu;
— īss dzīves apraksts ar motivācijas vēstuli;
— parakstīts līgums.
“Latviskās dzīvesziņas — dievturības — teoloģija” latviskās dzīvesziņas un dievturības teoloģijas pamatu apguvei. Programmas beidzēji saņem apliecību par iegūto izglītību un var tālākizglītoties Dievturu garīgajā seminārā.
“Dievturu garīgais seminārs” vīkšēju tālākizglītībai. Sadraudzē uzņemtie programmas beidzēji saņem “Dievturu svētnieka” apliecību.
“Theological Seminars of Ethnic Religious Studies” — starptautiska izglītības programma, ko īsteno Eiropas Etnisko reliģiju kongress. Šajā programmā apgūto Skola pielīdzina un atzīst par daļu no Skolā apgūstamā mācību satura.
Ābeļu Anda, kordiriģente — mūziķe, folkloriste, kokles skolotāja, f/k "Laiva" un "Ceļteka" vadītāja Aunu Muntis, Dr. hist. — pētnieks, vēsturnieks Broku Andrejs, MDes. — dizainers, RTU Dizaina tehnoloģiju institūta praktiskais docents Mārtužu Eva, Mg. theol., Dr. theol. — teoloģe, rakstniece Silu Jānis, Bc. sc. pol., Mg. paed. — ugunsdzēsējs-glābējs, policijas inspektors Voitkus-Lūkinu Maruta, MLitt. — literāte Nasteviču Uģis, Mg. paed., Ph.D. — pētnieks, tulks, lektors, skolas vadītājs
Rudens posms. Pieteikšanās Siena (7.) un Rudzu (8.) mēnešos. Mācības ilgst no Rudzu (9.) mēneša vidus līdz Vilku (12.) mēneša 20. dienai. Attālinātās un klātienes mācību dienas izkārtotas trīsreiz nedēļā un ilgst deviņas nedēļas. Rudens posmā tiek svinēti gadskārtas svētki — Apjumības, Mārtiņi un Ziemassvētki.
Pavasara posms. Pieteikšanās Vilku (12.) un Ziemas (1.) mēnešos. Mācības ilgst no Sveču (2.) mēneša sākuma līdz Lapu (5.) mēneša sākumam. Attālinātās un klātienes mācību dienas izkārtotas trīsreiz nedēļā un ilgst deviņas nedēļas. Pavasara posmā tiek svinēti gadskārtas svētki — Meteņi, Lieldienas un Ūsiņi.
Vasaras nometne. Kopš ¹2009. gada par ikgadēju tradīciju kļuvusī 2–3 dienu nometne “Dzīvesziņas skola” Rudzu (8.) mēnesī pulcē gan latviskās dzīvesziņas kopējus un draugus, gan interesentus un viņu ģimenes.
Kursi klausītājiem. Ja ir vēlme izglītoties atsevišķās tēmās, piedāvājam iespēju klausītāja statusā tās apgūt izlases veidā, kārtot pārbaudījumus, saņemt novērtējumu un Latviskās dzīvesziņas skolas apstiprinātu izziņu par kursu veiksmīgu apguvi. Mācību maksu nosaka kredītpunktu daudzums.
Jēdziena pamatlicējs, dievturis Leonīds Breikšs (¹1908–¹1942) to aprakstījis publikācijā “Par jaunatni — jauno tikumu nesēju. Pārdomas par latviešu dzīves ziņu.” (¹1938): “ir atskanējis sauciens pēc latviešu dzīves ziņas: pēc latviešu ētikas, latviešu tikumu un vadošo atziņu un uzskatu kopojuma (..). Jaunā latviešu dzīvesziņa grib kļūt par mūsu tautas garīgās dzīves un mūsu rīcības vadoni un pamatu (..). Latviešu dzīvesziņa — latviešu dzīves izpratne, dzīves un pasaules uzskati — nāks, lai reiz atbrīvotu mūsu garu no citu mācībām — kas tik bieži ir bijušas viltus un maldu mācības — lai mūs mācītu staigāt patiesi gaišus un saulainus latviešu dzīves ceļus, par godu mūsu tautas sirmajai pagātnei un par slavu viņas mirdzošajām nākamajām dienām. (..) jaunā, tikumos un garā atdzimušā Latvija saules mūžu dzīvos tikai tad, ja [jaunieši] būs nākuši no brīva prāta un no brīvas sirds un būs paši ar savu dzīvi palīdzējuši šo jauno, skaidroto un apskaidroto Latviju celt.”
Jēdziens Latvijas Republikas Satversmē nostiprināts kopš ¹2014. gada: “Latvijas identitāti Eiropas kultūrtelpā kopš senlaikiem veido latviešu un lībiešu tradīcijas, latviskā dzīvesziņa, latviešu valoda, vispārcilvēciskās un kristīgās vērtības.”
Pirmoreiz norisinājās “Brīvniekos” (¹2009). Trīs dienu garumā mācēni visās vecuma grupās ar dažādu dzīves pieredzi klausījās sagatavotos priekšlasījumus, diskutēja par garīgām un laicīgām tēmām, muzicēja un atpūtās, izbaudot ko jaunu. Turpmāk nometne norisinājusies “Lielkrūzēs” (¹2010), “Meža salās” (¹2011), Beverīnas draudzes dievturu nometne Mazsalacas vidusskolā (¹2011), kempingā “Nabīte” (¹2012), Viktora Ķirpa Ates muzejā (¹2013), “Brīvniekos” (¹2014), “Purmaļos” (¹2015), “Liepsalās” (¹2016), “Birzēs” (¹2017), “Azarkrostos” un “Krastos” (¹2017), “Birzēs” (¹2019, ¹2021, ¹2024, ¹2026).
Kaut arī Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultāte piedāvā izglītoties gan bakalaura, gan maģistra, gan doktora studiju programmās, tikai pirmā no tām satur ierobežotas izvēles kursu Teol2049 Seno baltu reliģija un tās modernā recepcija (3 ECTS, 32 auditoriju stundas), kur 5. no 6 tēmām ir “Dievturi kā seno baltu reliģijas recipienti” (1 lekcija un 1 seminārs), sastādot 0,1 % no 6 semestru ilgās bakalaura studiju programmas “Teoloģija un reliģijpētniecība” kopējā apjoma. Ar šo arī iespējas Latvijā apgūt dievturu teoloģiskās izglītības saturu augstākajā izglītībā ir izsmeltas.
Lai Latvijā dibinātu augstskolu, universitāti vai koledžu, sākotnēji Augstskolu likums nepieprasīja nekādu minimālo līdzekļu apmēru. Taču kopš ¹2004. gada grozījumiem tas noteikts 1 miljona latu apmērā, savukārt kopš ¹2014. gada — 3,6 miljonu eiro apmērā. Tas, ka Latvijas Dievturu sadraudzes rīcībā šādu līdzekļu augstskolas dibināšanai pagaidām nav, neatceļ to, ka atbilstoša dievturu izglītība joprojām ir nepieciešama.
Turpinot Dzīvesziņas skolas nometnēs iesākto, ¹2022. gadā dibināta Latvijas Dievturu sadraudzes struktūrvienība “Latviskās dzīvesziņas skola” un pieņemts lēmums par izglītojošās darbības uzsākšanu, lai dažādos izglītības līmeņos īstenotu citviet nepieejamās dievturu teoloģiskās izglītības programmas.
Latvijas Dievturu sadraudzes struktūrvienība “Latviskās dzīvesziņas skola” dibināta un lēmums par izglītojošās darbības uzsākšanu pieņemts ¹2022. gadā. Dzīvesziņas skolas kā Latvijas Dievturu sadraudzes ikgadējās nometnes nosaukums saviešiem pazīstams jau kopš ¹2009. gada. Latviskās dzīvesziņas skola ir vienīgā iestāde Latvijā, kas īsteno latviskās dzīvesziņas un dievturu teoloģiskās izglītības programmas.
Misija: latviskajā dzīvesziņā izglītotu, daiļu un tikušu dievturu pilnveide. Vīzija: latviešu garīgās veldzes avots, kur spēku pasmelties, lai ar staltu stāju dotos pasaulē. Vērtības: Tautai, Dievam, Tēvzemei — latviskās Latvijas labad.
Ja sevī sajūti dievturi un vēlies iekļauties saviešu jeb Sadraudzes pilntiesīgo ļaužu lokā, vari pieteikties un piedzīvot Saviešu uzņemšanu, kas ierasti norisinās Apjumībās, taču pēc vajadzības var notikt arī citā laikā.
Lai varētu ļauties dvēseles valdzinājumam bez liekiem traucēkļiem, apreibinošas vielas un ikdienas rūpes atliek malā. Saviešu uzņemšanā ļaudis ierodas tīri, kopti, goda tērpā — tautas tērpā vai, ja tāds nav pieejams, svinīgā, piemēram, baltā vai gaišā, no dabīgām izvejvielām darinātā, apģērbā ar tautisku rotu. Līdzi ņem sevis sarūpētas veltes — ko ziedot senčiem, ko sviest uguns ziedoklī un ko pievienot cienastam.
Noliktajā laikā secīgi norisinās attīrīšanās, senču godināšana, vīkšēja dižruna ar Dieva aicināšanu, ziedojums ugunī, topošo saviešu Saderības solījums uz Derību akmens, apliecības saņemšana un ieturēšanās ar pašu sarūpēto cienastu. Lokstenes svētnīcā ceļš sākas no Liepkalnu pārceltuves (GPS: 56.59890, 25.65590), savukārt pēc apliecības saņemšanas jaunajiem saviešiem uztic uguns pārnesi no svētnīcas ziedokļa uz krastu, lai tur iedegtu Apjumību ugunskuru.
Dievturība ir latviešu tautas garamantās uzglabātais latviskās dzīvesziņas garīgais kodols — dievestība jeb latviskais ceļš pie Dieva. Vairāk — šeit.
Senatnē krustabas rīkotas devītajā dienā, taču tās var būt notikušas arī mēnesi pēc dzimšanas. Mūsdienās krustabas pieļaujamas līdz pilngadības sasniegšanai. Savukārt pieaugušie dievturi krustabu vietā ievedības (iniciāciju) piedzīvo Saviešu uzņemšanā.
Latviskās dzīvesziņas gadskārtu dievturi svin atbilstoši Saules gada ritam. Katru svinību sākuma laiki aplūkojami sadaļā Laikskaite. Trimdas dievturi, būdami apstākļu spiesti, svētkus svinējuši tuvākās pieejamās brīvās dienas — parasti nedēļas nogales — vakarā pirms (Lieldienu gadījumā — rītā pēc) pārejas brīža.
Dievturības svētzīme jeb reliģiskais simbols ir krustu krusts. Svētzīmei — taisnajam krustu krustam — pastāv slīpais paveids; pēc Brastiņu Arvīda ierosmes kopš ¹1967. gada tas pazīstams arī kā Māras krusts. Daudzas latvju rakstu zīmes ļaudis dēvē dievturu piešķirtajos vārdos un saista ar noteiktām dievībām. Latvijas Dievturu sadraudze kopš ¹2010. gada par reliģiskās savienības zīmolu līdztekus lieto Celmu Valda pilnveidoto zīmi no ¹13. gadsimta latgaļu Stāmerienas villaines.
Latvju Dainas, ko sacerējusi pati latviešu tauta, ir galvenais dievturības pūrs. Tās nav ne no vienas citas tautas aizgūtas, nedz kādai tautai aizdotas. Tajās izteikts viss, ko mūsu tauta domājusi par Dievu, Laimu un Māru, par viņu turēšanu, par tikumiem, par svinīgām paražām un dzīvošanu vispār. Pārējie garamantu pūri — teikas, pasakas un parunas — nav tik dievestīgu gudrību pilni un tādēļ izlietojami ar apdomu. Latvju Dainas kā dievturības svēto rakstu nosaukums rakstāms ar lielajiem sākumburtiem.
Latvijas Dievturu sadraudze (¹1929) ir vienīgā dievturus pārstāvošā reģistrētā reliģiskā savienība Latvijas Republikā. Savietis (Fellow) ir dievturis, kas ir reģistrēts un pilntiesīgs Sadraudzes biedrs. Savieši var apvienoties kopā, ko sauc par puduri (Cluster). Puduris, pārsniedzot 20 ļaudis, var pārtapt reģistrētā saimē (Kindred), kas iekļaujas Sadraudzē. Saimes senāk sauktas par draudzēm, bet savieši — par draugiem.
Velis ir tā patība, kas saista dvēseli pie auguma, dzīvam esot, un pēc nāves turpinās pēcteču apziņā. Pāri paaudzēm, cauri mūžiem, pēcteči veļus godina kā saikni ar saviem senčiem un Dievu. Tāpat kā senāk, arī šobaltdien dievturi — īpaši rudenī, kad ilgst Dievaines jeb Veļu laiks — klāj Veļu galdiņu un pateicībā pamielo veļus ar sevis sarūpētu mielastu.
Vīkšējs (Celebrant) ir dievturu svētdarbības rīkotājs. Svētnieks (Priest) ir Latvijas Dievturu sadraudzes atzīts dievturu garīdznieks. Dižvadonis (Grand Leader) ir Latvijas Dievturu sadraudzes galvenais svētnieks, kura pārziņā ir tās Vecajo padome. Visos amatos var darboties kā sievietes, tā vīrieši.
Sasveicinās sakot Dievspalīdz! un Sveicināti, labi ļaudis!
Atsveicinās sakot Ar Dievpalīgu!
Ja citu tautu ļaudis līdzsvaru atgūst caur meditāciju, latviešiem izsenis palīdzējusi daiņošana un koklēšana. Gan daudzinājumu un vakarēšanas, gan svinamo laiku reizēs pulkā vai vienatnē ar Latvju Dainām un kokles skaņām ir sasniedzams tāds apziņas stāvoklis, kas dvēseli ceļ, cilvēku līdzsvaro un sakārto, lai citkārt nemierīgajā ikdienā atkal atskārstu Dievpalīgu — šeit un tagad. Lai top!
Augošs Mēness sekmē izaugsmi, bet dilstošs — mazināšanos.
Izsenis pieņemts sākt ar uzvārdu, tā norādot piederību dzimtai, kam seko dotais vārds. Paražu turpinājuši Jaunlatvieši un arvien uztur dievturi. Ja uzvārda pamatā ir vārds sieviešu dzimtē, to ierasti raksta vienskaitļa, bet, ja vīriešu dzimtē — daudzskaitļa ģenitīvā. Piemēram, Gobas Aldis, Kosas Juris, Brastiņu Ernests, Kļaviņu Ilze. Atkāpes no šīs pieejas pieļaujamas labskanības nolūkā.
Kopš ¹1929. gada dievturu lietotā Latviskā ēra sākas 10000. gadā p. m. ē., kas saskan ar ¹2009. gadā Saldus novada bebru dambī uzietā un ar radioaktīvo oglekli datētā, senākā cilvēka apstrādātā priekšmeta — Mellupītes cirvja — tapšanas laiku mūsu zemē. Tāpat kā izsenis ierasts latviešu personvārdu secībā, arī datumu atveidē sāk no lielākā kopuma un virzās uz mazāko sastāvdaļu. Piemēram, Latvju dievtuŗu draudze dibināta ¹1926/07/26, proti, vienpadsmittūkstoš deviņsimt divdesmit sestā gada Siena (7.) mēneša divdesmit sestajā dienā.
Dievturu lietotie mēnešu nosaukumi latviešu valodā ir: Ziemas (1.), Sveču (2.), Sērsnu (3.), Sulu (4.), Lapu (5.), Ziedu (6.), Siena (7.), Rudzu (8.), Silu (9.), Veļu (10.), Sala (11.) un Vilku (12.) mēnesis.
Paklanīdamies pārkāpj ar labo kāju, pašam slieksnim neuzminot.
Vairīšanās kāpt uz sliekšņa novērš ēkas pamatu vainaga nodilumu un caurvēju pa tā spraugām (siltumizolācijas problēmas). Tā sakņojas senākā paražā paslieksnē apglabāt nedzīvi dzimušos un pāragri mirušos zīdaiņus cerībā, ka neīstenotās dzīves iespēju kopums īstenosies, dvēselei pārdzimstot dzimtā vai pārtopot par tās aizbildni. Cieņpilni šķērsojamo divu pasauļu robežšķirtni kā dzimtas aizbildņu atdusas vietu neklājas mīdīt kājām.
Dievturu rota ir dievturības svētzīmes — krustu krusta — nozīmīte, īpaša sakta vai, kā ierasts pirmās brīvvalsts un trimdas dievturu lokā, ap kaklu apsieta prievīte. Turklāt dievturiem ir raksturīgi nēsāt pirkstā arī tā saukto Nameja gredzenu, kura pieejamība pasaulē sekmējusies, tieši pateicoties dievturu rotkaļiem.
Līdzināšanā gredzens liekams labajā rokā, jo kreisās rokas devumam nav vērā ņemama spēka.
Atraikņam roku devu, Kreiso devu, ne labo; Kreisās rokas devumiņš Mūžam tiesas neturēja.
Ābramisko reliģiju ļaudis par pagānismu dēvē visas pārējās neābramiskās reliģijas, tostarp arī tautas dievestības (ethnic religions). Tādējādi kāda dēvēšana par pagānu (paganus — ‘lauķis’) izriet no pirmatnēji pilsētniekiem sludināto ābramisko reliģiju pārstāvju skatījuma. Vēsture liecina, ka reliģiski kolonizatori inkulturācijas gaitā nereti piesavinās Dieva vārdu un citus jēdzienus sava atšķirīgā satura uztiepšanai vietējo valodā. Tiem, kuri no pakļautības paguvuši atradināties, vairs nav jāvairās no savām saknēm un pašiem raksturīgie jēdzieni ir lietojami to pirmatnējā nozīmē.
Starp ļaudīm, kas turas pie pagānisma jēdziena, novērojama vēlme dievturus dēvēt par neopagāniem. Taču, tā kā paleopagānisms ir pirmatnējas cilšu ticības, ko joprojām piekopj kā neskartas uzskatu sistēmas, mezopagānisms apzīmē reliģijas, kas dibinātas, atjaunojot vai turpinot priekšteču piekoptās paleopagāniskās paražas, ko ietekmējis svešu reliģiju pasaules redzējums, bet neopagānisms apzīmē kopš ¹1940. gada radītas reliģijas (Bonewits ¹1984:7–10), pēdējo no trim nevar attiecināt uz dievturību.
Latvju Dainās Dievs ir viens, virspusēji radot priekšstatu, ka dievturība atzīstama par viendievību (monotheism). Savukārt, ja visas godinātās vai pielūgtās būtnes uztver kā dievus, tā būtu daudzdievība (polytheism). Tomēr reliģiju iedalījumā ir izšķirams panenkatenoteisms (panenkathenotheism), kas dievturību raksturo visprecīzāk; proti, it visā iemājo Dievs (panentheism) un viņa daudzveidīgās izpausmes secīgi (kat-) tiek godinātas kā dievības (henotheism).
Folklora ir “dzīvelīga fosīlija, kas atsakās nomirt — nogulsnējusi sevī cilvēku pieredzes gadsimtu un tūkstošgažu zinātnisko un kulturālo aizturi (lag).
Spēdama pašattīstīties, folklora pielāgojas un radoši pārveidojas, veicinot kultūras pakāpenisku attīstību. Tās vēsturiski mainīgais adaptācijas, pārrades un pārveidošanās process citos kultūras veidos saucams par folklorismu.
Folklorisms ir “apzināts folkloras kā etniskās, reģionālās vai nacionālās kultūras simbola lietojums.
Kā netverams, bet kultūru saglabājošs pamats, kas mainās līdz ar kultūras un sociālajām vajadzībām, tradīcija ir pārlaicīgs un dinamisks process, kurā savstarpēji saistīti indivīdi, vienlaikus pieslēgdamies pagātnei un tagadnei, veido nākotni, nodrošinot tā nepārtrauktību (continuity).
Tā ir vienlīdz mainīga (fluid) un jaunradīta (emergent), jo sākas ar personisko, un tikai pēc tam izplatās vēsturē un kopienā — “pastāvošai tradīcijai būtiska ir nevis uzturēšana, bet pārradīšana, ko nodrošina secīgi cilvēki, paaudzes un atsevišķi izpildījumi.
Tā ir simbolisks process, kas pieņem agrākos simbolus kā priekšnoteikumu un radoši tos pārinterpretē — citiem vārdiem, tradīcija nav no noslēgtām daļām sastāvoša ierobežota vienība, bet gan interpretācijas process, kas piešķir nozīmes tagadnē, atsaucoties uz pagātni. Ciktāl cilvēks rīkojas brīvi ar vēlmi saistīties ar “tradicionālo” sabiedrībā — t. i., citu sabiedrības locekļu darbu un idejām, kas ir tīšas, radošas, apzināti saistītas ar sociālās grupas vērtībām vai ideāliem —, viņa radītie darbi, izpausmes vai interpretācijas būs autentiskas.
Lai tradīcija būtu dzīva, jaunajai paaudzei tā ir jāpārņem, kas nozīmē tās atkārtotu pieņemšanu un jaunas nozīmes piešķiršanu, nezaudējot tās tradicionālo raksturu. Līdzīgi arī mūzikas skaņdarbu dažādi mūziķi var interpretēt atšķirīgi. Tomēr, ja darba būtība ir saprasta, tiks saglabāts arī tā autentiskums.
Latviskā kultūra “izaugusi no kopējām latviskām saknēm un veido organisku turpinājumu visam, kas līdz šim sakrāts tautas garīgā mantojuma visdažādākajos apcirkņos. .. ja radošam garam ir pazīstams un izprasts viss svarīgākais, kas latviešu tautas kultūras attīstībā līdz šim paveikts, tad nenovēršami un pēc definīcijas viss, ko tas radīs, jau būs savā būtībā latvisks.” Latviskās kultūras izpausmju kopsaucējs — “apziņa par kopējām, visiem zināmām un izprastām saknēm. .. pirmā prasība latviskās kultūras tālākai attīstībai būtu spēja kvalitatīvi atbildēt uz latviešu tautas tagadnes garīgajām vajadzībām, nākamā — patlaban dzīvo paaudžu atbildība nākamajām paaudzēm.
Dievturība [—] lepnas, senas, dievājas un tikumiski bagātas tautas dzīves ziņas turpinājums.. [kas] var uzņemt sevī katru jaunu atklājumu zinātnē, mākslā vai prātniecībā. Katrs jauns atradums latviešu senvēsturē, folklorā un dievestībā neapdraud, bet veido un bagātina latvisko dievestību — dievturību.
Katra etniska reliģija izaug un tiek izlolota noteiktā tautā un tās kultūrā, attīstot savu tikumu sistēmu. Vienlaikus godīgi dzīvot saskaņā ar atšķirīgām reliģiskām tradīcijām ir sarežģiti. Jo īpaši, ja vienā ievērojamie likumi un kopjamie tikumi noliedz otras svētumus. Tālab ļaudis, kuri savos garīgajos meklējumos uzgājuši dievturību un atzinuši par savu ejamo ceļu, galvenokārt pie tā droši turas un, būdami pašpietiekami, lieki netiecas maldīties svešos pagalmos. Esam gandarīti, ka arī citām reliģijām piederīgo starpā ir dievturības labvēļi, kuri ar savu artavu sekmē tās izaugsmi, paši vēl nebūdami savieši vai neatskārzdami, ka jau dzīvo dievturīgi. Ar Dievpalīgu!
Prieks un lepnums, ka dievturība ir tuva arī Tev. Par savieti vari kļūt, turot Dievu un godinot veļus (savus senčus); izkopjot latviskās dzīvesziņas dievestības tikumus; apgūstot latviešu valodu un izzinot Latvju Dainas latviski; svētot gadskārtas svinamos laikus; iesniedzot pieteikumu un piedzīvojot Saviešu uzņemšanu.
Saviešu uzņemšanai sagatavoties palīdz Ceļvedis. Ja radušies papildu jautājumi, droši vaicājiet valdei.
Lūdzu uzņemt mani par Latvijas Dievturu sadraudzes savieti. Latvijas Dievturu sadraudzei par sevi sniedzu sekojošas ziņas:
Latviešu atskārtumā Dievs ir kā roka ar pieciem pirkstiem, kur katram pirkstam savs īpašs vārds. Dievs ir kā ezers ar daudzām iztekām, kurās viens un tas pats ūdens.
Velis ietver visas zemapziņas parādības un var darboties arī pēc sava auguma nāves. .. Senču veļi ir starpnieki starp Dievu un cilvēkiem — caur viņiem Dieva padoms nonāk mūsu smadzenēs un apziņā.
Dievturība ir visā tautā. Dievturība ir kā tas saplosītais, gabalos sacirstais, varonis, kas izmētāts pa zemi. un liekas viņa nav. Bet — tāpat kā pasakā, rodas cilvēks, zinātājs, burvis, kas salasa šos gabalus, tos savieno, un — lūk, varonis atkal dzīvs un vēl stiprāks kā agrāk. Tā arī latviešu dievestību saplosīja gabalos svešie iebrucēji un dvēseļu novīlēji, un liekas viņas nav. Bet tā ir maldīšanās. Katrs īsts latvietis, katrs latviešu labietis jau ir vairāk vai mazāk šāds burvis, kas savieno savā dvēselē saplosītā varoņa locekļus, un — lūk, notiek šis brīnums — latviskās dievestības atdzimšana. Un jo vairāk mums būs šo cilvēku, jo tuvāk mēs būsim tam jaukajam brīdim, kad visā mūsu tautā atdzims latviskā dievestība.
Tradīciju piekopt vēl nenozīmē dzīvot tikai uz pagātnes rēķina. Tradīcija ir dzīva, tā grib dziļi elpot to pašu gaisu, ko ieelpojam mēs. Tai vajadzīga mūsu laikmeta piedeva, pieaudzinājums un kuplojums.. Tradīciju kopšana, pieaudzējot klāt, piemācoties un izglītojot bijušo, ir gluži kas cits nekā gatavu paražu ienešana no ārienes.
Dievturība ir latvisks skatījums uz Dievu kā visa sākuma sākumu un padomu. Latviskā dievatziņa sakņojas gadu tūkstošos izveidotajās gara mantās, dainās, paražās, dzīves ziņā un valodā. Dievturi par ļoti svarīgu uzskata tradīciju kopšanu, kas saistās ar gadskārtu (Meteņiem, Lieldienām, Ūsiņiem, Jāņiem, Ziemassvētkiem u. c.), tāpat kā visas tās tradīcijas, kas saistās ar mūža godiem (krustabām, vedībām, bedībām). Tradīcijas kopjot dievtuŗi mācās arī sentēvu dzīves ziņu, tikumus kā vadītājus cauri dzīvei.
Dievturība spēj pārveidoties reizē ar latviešu tautu un pasaules pārmaiņām. .. Neviens taču vairs negrib kārt prievītes ozolā un nošļakstīt stenderi ar melna gaiļa asinīm! Dievturība ir jāuzskata kā kādas lepnas, senas, dievājas un tikumiski bagātas tautas dzīves ziņas turpinājums.. Dievturība var uzņemt sevī katru jaunu atklājumu zinātnē, mākslā vai prātniecībā. Katrs jauns atradums latviešu senvēsturē, folklorā un dievestībā neapdraud, bet veido un bagātina latvisko dievestību − dievturību.
Tā būs mana baltākā diena —
balta Saule vizēs man pāri,
kad ļaužu lūgšanās ienāks,
kā senāk, Laima un Māra.
Un tauta daudzināt sāks
Dievu, kas Dainās godāts,
un uz svētrītiem nāks
tērpā, kas dižsaktu rotāts.
Un lai doma latviskā
Atkal nepazustu,
Meti zelta dzīpariem
Cimdā ugunskrustu!
Iekarotāji saprata, ka ar latvisko dievatziņu apbruņots Latvijas patriots ir garīgi neuzvarams un nesalaužams, ar lētiem paņēmieniem neapmānāms, tāpēc iebrucēji dievturus centās iznīcināt fiziski. Tieši pateicoties dievturu rakstiem, kurus Čeka rūpīgi nīdēja, latviskās Latvijas apveids iesakņojās no senčiem mantotās vērtībās, stiprināja latviešu lepnumu jau ar to vien, ka.. viņiem ir sava, no aizmūžiem nākoša Dieva atskārsme, sava ne no viena nepatapināta reliģija.
Dievturu Vēstnesis (¹1928–¹1929, ¹1989–¹1996, ¹2019–) Dievtuŗu runas un dziesmas (¹1933–¹1937) Labietis (¹1933–¹1940 Latvijā, ¹1946–¹1947 Zviedrijā, ¹1955–¹2018 ASV) Sietiņš (¹1975–¹1980 Kanādā) Sidabrene (¹1993–¹2016) Meti (¹1996–¹2019 Anglijā) Zīle (¹1998–¹2010 ASV) Latviskais Dieva padoms (¹2004–¹2008) Ritums (¹2008–¹2015) Ugunsrits (¹2010–¹2012) Blogspot (¹2009–)
Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (¹1950) Apvienoto Nāciju Organizācijas Pamatiedzīvotāju tiesību deklarācija (¹2007) Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedums lietā Romuva pret Lietuvu (¹2021) Eiropas Etnisko reliģiju kongresa Rīgas deklarācija (¹2023) Eiropas Etnisko reliģiju kongresa Atēnu deklarācija (¹2025)
Latvijas Republikas Satversme (¹2014) Civillikums (¹1937) Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām (¹1990) Reliģisko organizāciju likums (¹1995) Kapsētu likums [¹2025] un anotācija Par kultūras pieminekļu aizsardzību (¹1992) Sakrālā mantojuma saglabāšanas finansēšanas likums (¹2017) Garīgo lietu padomes nolikums (¹2009) Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistriem (¹2013) Noteikumi par kapelānu dienestu (¹2011)
Latvijas Dievturu sadraudzes likums (¹2025) Saeimā Latvijas Dievturu sadraudzes Satversme (¹2021/06/05 red.) Latvijas Dievturu sadraudzes Svētnieku nolikums (¹2025/10/21 red.) Latvijas Dievturu sadraudzes Latviskās dzīvesziņas skolas iekšējās kārtības noteikumi Latvijas Dievturu sadraudzes paplašinātās valdes sēdes lēmums par gadskārtas svētku datumu noteikšanu (¹2023/03/08)
📝 Iesniegums par laulības noslēgšanu (Rīgas pilsētas dzimtsarakstu nodaļai), lai saņemtu "Izziņu par laulības noslēgšanai nepieciešamo dokumentu pārbaudi". Izziņu iesniedz dievturu svētniekam, lai noturētu līdzināšanu posmā no viena līdz sešiem mēnešiem kopš iesnieguma pieņemšanas.
Latvijas Dievturu sadraudzes saviešu kopa var izveidot puduri. Pārsniedzot divdesmit saviešus, puduris var tikt reģistrēts kā saime. Kopš ¹2010/03/28 kopsapulces lēmuma dievturu draudzes sauc par saimēm.
Ja tuvējā apkaimē saimes vēl nav, taču ir vēlme līdzdarboties tuvējo saviešu lokā, aicinām sazināties ar valdi un rosināt pudura izveidi.
Bērziņu Ansis — saziņas līdzekļu atbildīgais Kušķu Jānis — svētnieku vērtēšanas kopas vadītājs Peismaliešu Ilona — nometņu un sarīkojumu saskaņotāja Peismaliešu Andris — nometņu un sarīkojumu saskaņotājs Punkstiņu Uldis — grāmatu krātuves vadītājs Skoromko Linda — rakstvede Nasteviču Uģis — valdes vadītājs, starptautisko un sabiedrisko sakaru atbildīgais
Broku Andrejs — Latvijas Dievturu sadraudzes dižvadonis, kura pārziņā ir Vecajo padome
Latvijas Dievturu sadraudzes dižvadonis sasauc Vecajo padomi, kas risina reliģiskas dabas un svētnieku jautājumus. Vecajo padome izvērtē vīkšēju sniegumu, izaugsmi un atbilstību Latvijas Dievturu sadraudzes Svētnieku nolikuma prasībām.
LATVIJAS DIEVTURU SADRAUDZE (reģistrācijas numurs 90000279525)
Adrese: Tēriņu iela 13, Rīga, LV-1004, Latvija, dievturi@gmail.com
Swedbank konts: LV10HABA0551018486000
BIC / SWIFT kods: HABALV22
Esam gandarīti par katru savieti un labvēli, kas ar savu artavu sekmē dievturības izaugsmi savā cilmes zemē — Tautai, Dievam, Tēvzemei — latviskās Latvijas labad. Pateicoties Jūsu atbalstam, pa izstāžu zālēm Latvijā savas gaitas uzsākusi ceļojošā izstāde Latviskās dzīvesziņas dievestība tautas vēsturē. Dievturībai — 100.
Gan brīvprātīgais darbs arvien steidzīgajā ikdienā, gan ziedojumi naudā un graudā palīdz kopīgiem spēkiem pārvarēt izaicinājumus un nolīdzināt latvisko ceļu pie Dieva. Par vēlmi līdzdarboties aicinām sazināties ar valdi.





